fredag 6. februar 2009

Flowers in the Window

When I first held you I was cold,
a melting snowman I was told,
but there was no one there to hold
before, I swore
that I would be alone forever more.
Wow, look at you now
flowers in the window

(Travis)

Hadde noen sagt til meg for tre år siden at jeg skulle komme til å sy en kjole, ville jeg ledd dem opp i ansiktet. Og hadde de fortalt meg at det skulle være en barnekjole, ville jeg ha glefset i tillegg. Vi fikk jo aldri noen barn! Nå har jeg to barn, og jeg syr jentekjoler. Flertall på flere fronter, altså.

Den første kjolen måtte jo bare hete "Flowers in the Window". Jeg lagde mønster på grunnlag av en krinkelullkjole fra Janus - brettet kjolen dobbelt og tegnet rundt på matpapir. Deretter klipte jeg trøstig i et 50-kroners lilla fleeceteppe fra Europris. Til min irritasjon måtte jeg konsultere bruksanvisningen flere ganger underveis, men det gikk faktisk bra. En blomst ble klipt til av et grønt teppe, og jeg brukte et blomsterbånd fra en stoffbutikk på Grønland. Jeg lærte følgende:
  • man bør ha stoffsaks for venstrehendte.
  • det er ikke vanskelig å bytte trykkfot (et ord jeg for øvrig bare helt vagt kunne huske å ha hørt før).
  • det går fint an å applikere, men det anbefales ikke å bruke bittesmå deler når man er nybegynner (to blomster á ca. 1,5 cm i diameter ligger ubrukt).
  • en presumptivt grusomt vanskelig prosess som å træ i tråden går ganske fort å lære seg.
  • det er kjedelig å oppdage at kjolen er for vid, men det går fint an å ta den inn.





























["Flowers in the Window": Travis, 2001]

1 kommentar:

  1. Knallsøt jente og imponerende kjole! *Klapper*
    Jeg er litt misunnelig på at du allerede behersker tett siksak rundt uhåndterlige inn-og-ut-former..
    Får øve mer!

    SvarSlett