torsdag 26. februar 2009

Blu Dress

Mitt aller første voksenplagg er ferdig! Når jeg ser på kjolen nå, føler jeg litt av det samme som når man har stått og svettet over grytene en hel dag og endelig skal spise maten sammen med gjestene. Den smaker ikke særlig godt. Er det ikke altfor lite salt, og tamt og rart? Man er liksom så inderlig mett allerede før middagen er servert.

Hvis det blir flere kjoler til meg selv, skal jeg sy i ordentlig polarfleece og la pleddene fra Europris hvile. Jeg laget for øvrig mønster på grunnlag av en kjole som er sydd etter mine mål, men måtte improvisere med ermeåpning og halsringning - med vekslende hell. Til slutt bestemte jeg meg for å lage en ammeløsning med trykknapper på skuldrene, delvis kamuflert av en lilla blomsterknapp jeg dumpet over på Stovner senter. Ellers består fronten av to deler, avdelt under brystet, og ryggen av to vertikaldelte stykker.

Et lite tips til slutt: Å jobbe med fleeceteppe anbefales ikke når man grunnet amming eller andre påkjenninger er plaget med håravfall. Jeg er sikker på at minst 100 av mine hårstrå er sydd inn i kjolen - nesten som da mora til en i klassen strikket genser av pelsen til den salige bikkja en gang på barneskolen.













["Blue Dress": Depeche Mode, 1990]